هواساز چیست؟ اجزاء و انواع هواسازها آبگین تهویه-بتا تهویه

با توجه به طول عمر بیش از 20 سال، می توانید یک برج خنک کننده فایبرگلاس نصب کنید تا یک بار برای همیشه بدانید که بعد از آن دیگر نگران آن نخواهید بود. هوا توسط یک فن از طریق برج به گردش در می آید و سپس از داخل سازه عبور می کند. فن های رایج مورد استفاده در این برج ها شامل فن های پروانه ای و فن های گریز از مرکز می باشد. در حالی که برج‌های مکنده مکانیکی مؤثرتر از برج‌های مکنده طبیعی هستند، در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه کارکردشان هزینه بیشتری دارد و باید برای خرید، کمی بودجه خود را برای قیمت برج خنک کننده افزایش دهید. با افزایش نرخ جمعیت در سراسر جهان، افزایش زیادی در میزان نیازهای جهان برای محصولات تولیدی وجود داشته است.

دستگاه باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتوان به اجزای داخلی ان به راحتی دسترسی پیدا کرد. این ویژگی به هنگام تمیزکاری مستمر و یا تعمیرات به شدت کمک کننده است. به رعایت استانداردهای جهانی در ساخت اینگونه تجهیزات دقت داشته باشید.

هر سیستم تهویه مطبوع دارای مزایای خاص خود می باشد که موقع انتخاب و خرید می شود آنها را مورد بررسی قرار داد. در خصوص مزایای فن کویل باید در نظر داشت که این دستگاه با توجه به عملکرد دوگانه آن، برای هر چهار فصل کاربرد داشته و هوای محیط را به خوبی تهویه می کند. در صورتی که دسترسی به دستگاه راحت نباشد، تعمیر دستگاه (در صورت نیاز) مشکل خواهد بود.

  • لازم به ذکر است که در ساختمان هایی که سقف کاذب ندارند، می توان بجای این نوع از مدل سقفی توکار استفاده کرد.
  • به این شکل که آب درون سینی درین جمع شده و بعد به وسیله یک جریان خارج می­شود.
  • فن کویل سقفی توکار های استاتیک امکان ارائه توسط کانال کشی های با طول زیاد را نیز برای فن کویل ها آزاد کرده است و می توان از آنها استفاده نمود.
  • ضمن آنکه ممکن است ظاهر ناخوشایندی را برای ساختمان نیز ایجاد نماید.
  • بر روی قاب دکوراتیو فیلترهای تصفیه هوا و صفحه نمایشگر جهت فرمان گیری و ارائه دما وجود دارد.

فن بکار رفته در فن کویل کانالی از نوع سانتریفوژ فوروارد با افت فشار استاتیکی بالاست. ارتفاع فن کویل کانالی اتمسفر به میزان ۴۵۱ میلی متر است ، ‌لذا وجود فضای کافی جهت نصب در سقف کاذب نیز باید در نظر گرفته شود. یکی از معایب استفاده از فن کویل این است که از شیرآلات آب سرد و گرم استفاده می کنند، که در برخی موارد هزینه تعمیر و نگهداری به بار می‌آورد. همچنین ممکن است متوجه شوید که نسبت به وسایل دیگر گرمایشی و سرمایشی صدای بیشتری دارند.

هوارسان مستقل آپارتمانی تراکمی و هواساز مستقل آپارتمانی تبخیری دو نوع اصلی این هوارسان هستند که نوع دوم دارای هزینه های کمتری از هر نظر است. در حقیقت هواسازی که مجهز به کمپرسور و سیستم سرمایش در داخل دستگاه باشد، همان پکیج هوایی پشت بامی است که در جنوب کشور استفاده از آن محبوبیت فراوارنی دارد و می تواند برای کاربردهای مستقل یا تجمیعی مورد استفاده قرار گیرد. هواسازی که تمام بازگشت باشد و به یک کندانسینگ یونیت متصل شود و دارای کویل DX جهت سرمایش و کویل آبگرم جهت گرمایش باشد و به صورت مستقل در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرارگیرد را داکت اسپلیت نیز می نامند. از طرفی نیز هواساز تبخیری را ایرواشر می گویند که می تواند به کویل آبگرم جهت سرمایش در زمستان متصل شود و در انواع مستقل و مرکزی ساخته می شود.

کنترل بهینه ی انرژی در تعمیر و نگهداری هواساز

طراحی این محصول برای جریان هوای یک طرفه است و نصب آن بر روی سقف آسان است. بدنه ی دستگاه فن کویل سقفی توکار اتمسفر از نوع گالوانیزه بدون پوشش رنگ است . ارتفاع فن کویل سقفی توکار اتمسفر معادل ۲۰۰ میلی متر بوده و در اکثر سقف های کاذب قابلیت نصب دارد. فن کویل کاستی چهار طرفه گرین سری ایرباس با طراحی زیبا و متفاوت و قابلیت نصب در سقف های کاذب با ارتفاع کم، زینت بخـش فضای داخلی ساختمان ها بوده و با عملکرد فوق العاده ای که دارند باعث بهبود کیفیت هوای محیط زندگی شما می گردند. می توان از چیلرهای دارای هیت پمپ نیز استفاده کرد، اما این دستگاهها با مصرف برق آب گرم تولید می کنند، که در ایران به دلیل ذکر شده استفاده از چیلر هیت پمپ مقرون به صرفه نیست.

فروش برج خنک کننده با بهترین قیمت خرید برج خنک کننده با کیفیت و گارانتی معتبر تهویه نوین-بتا تهویه

در حقیقت تنظیم درست و چک دائمی بلودان تأثیر بسزایی در چگونگی عملکرد برج خنک کننده خواهد داشت. از همین رو ذکر این نکته الزامی است که اگر در محاسبات، میزان زیرآب یا بلودان از میزان معین خود کمتر طراحی شود، میزان غلظت مواد محلول در آب به شکل فزاینده ای افزایش می یابد. این امر موجب میشود که نهایتاَ اجزای سیستم ظرف مدت کوتاهی دچار رسوب و گرفتگی می‌شود. در این نوع از برج خنک کننده هوا همزمان از پایین برج وارد شده و بعد از برخورد با سطح دو کویل از بالا خراج می‌گردد. 1- برج خنک کننده مکعبی دارای سیستم پاشش آب ثابت و سیستم هوادهی مکش القایی میباشد.

سطوح خنک کننده آب (پکینگ‌ها) داخل برج خنک کننده می‌بایست از طرح و جنس مناسب انتخاب گردند. پکینگ برج‌های خنک کننده معمولاً از جنس P.V.C با گرید دارویی آنتی باکتریال و با ضخامت 400 میکرون و یا از نوع پکینگ اسپلش یا رندوم اسپلش و غیره از جنس P.P می‌باشد که طبق انتخاب و سفارش خریدار عرضه می‌گردد. به منظور جلوگیری از رسوب و گرفتگی قطعات داخلی هم بسیاری از شرکتهای معتبر مهندسی با طراحی افشانک های آنتی کلاگ، بکارگیری پکینگهای پلی پروپلین (پلاستیکی) و حتی طراحی مداربسته برج خنک کننده این موارد را برطرف کرده اند. خرابی قطعات بخش هوادهی هم با استفاده از رطوبت گیرها و کاهش میزان رطوب اطراف این قطعات تا حد زیادی رفع شده است. بحث رسوب زدایی از کندانسور تجهیزات صنعتی و همچنین تعمیرات ناشی از آن که گاهاً موجب از کار افتادگی کل سیستم خواهد شد امری بس مهم است.

برج خنک کن بتونی

با توجه به اینکه هر دستگاهی باید متناسب با نیازهای هر مکان به طور خاص طراحی و ساخته شود ، نمی توان قیمت دقیقی برای محصولات برآورد کرد و تنها پس از تعیین دبی و مشخصات فنی دستگاه ، قیمت مشخص می گردد. در تصویر زیر نمونه ای از هواساز در حالت تولید در کارخانه شرکت ما (صنایع برودتی ماخ) را مشاهده می کنید. زیرا هواساز از نوع سرد و گرم آن دستگاهی است که تعداد مشخصی کویل حاوی آب سرد و گرم، فن تعدادی فیلتر، محفظه های تأمین و توزیع هوا و رطوبت زن تشکیل شده است و با تولید هوای سرد و گرم مورد نیاز، آن را به بخش های مختلف ساختمان توزیع می کند.

ایرواشر راهنمای کامل خرید-بتا تهویه

از نکات مهم که پیش از خرید باید مد نظر داشته باشید، اینست که ابتدا باید محل نصب دستگاه را مشخص کرده و ساختمان را لوله کشی کرد. لوله های ورودی و خروجی آب سرد و گرم را بررسی کنید تا در موقعیت مناسب قرار گرفته و به درستی مهار شده باشند. در صورت بسته بودن لوله های خروجی تخلیه آب به درستی انجام نشده و عملکرد دستگاه با اشکال مواجه می شود. لوله تخلیه باید از لوله یا شلنگ با قطر 20mm باشد و با شیب 2% نصب گردد. در سیستم سرمادهی فن کوئل، باد گرم توسط فن از محیط گرفته شده و با گذشتن از سطح سرد کویل، فضا را خنک می کند. این دستگاه برای سرمادهی از چیلر تغذیه کرده، به این ترتیب که چیلر طی یک فرایند دمای آب را پایین آورده و این آب سرد توسط پمپ به سمت کویل داخل فن کوئل هدایت می شود.

نحوه انتخاب و خرید انواع فن کویل

هواساز چیست؟ اجزاء و انواع هواسازها آبگین تهویه-بتا تهویه

این مدل در همه جهات هوادهی داشته و همین مسئله به عنوان یک مزیت مهم باعث استقبال از آن شده است. همچنین نصب و اجرای آسانی دارد و اتصالات مربوط به آن درون سقف کاذب قرار می‌گیرد. این نوع از فن کویل ویژگی‌های منحصربه فردی دارند که برای اطلاع از آنها پیشنهاد می کنیم به صفحه فن کویل کاستی مراجعه کنید. برخلاف مدل سقفی توکار ، شبکه ورودی هوا و دریچه خروجی ، هر دو در جلو دستگاه قرار دارند.

این دستگاه ازسیستم تهویه تبخیری بر پایه سایکومتری استفاده می‌کند که هم قابلیت سرمایشی دارد و هم گرمایشی و همچنین می‌تواند هوا را به وسیله‌ی فیلتر‌های مخصوص از نظر آلودگی‌‌هایی مثل گرد و غبار، دود، بوی بد و … فیلتر کرده و هوای پاک خارج کند. حالت سرمایش ایرواشر باعث افزایش رطوبت هوا در اثر تبخیر شدن ذرات آب تزریق شده ، می شود. بنابرین ایرواشر سرمایشی معمولا در مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک استفاده می شود‌ که با شرایط آب و هوایی اکثر نقاط ایران (به جز شهرهای ساحلی) سازگار است. در مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک ، این دستگاه هم درجه حرارت هوا را کاهش می دهد و هم رطوبت آن را به سطح مناسب می رساند.

اگر شما در شمال کشور زندگی می کنید و با محیط کاملا مرطوب سر و کار دارید می توانید از ایرواشر برای کم کردن رطوبت استفاده کنید یا نه اگر در استانهای گرم و خشک هستید باز هم می توانید به کمک ایرواشر رطوبت هوا را متعادل کنید. برای خرید بهترین ایرواشر موجود در بازار کشور کافیست با ما تماس بگیرید. گرمایش و سرمایش ایرواشرها به سرعت انجام می‌شود، یعنی برای فضاهایی که از آنها استفاده منقطع می‌شود (مدارس، مساجد و…) مناسب می‌باشند.

  • در نظر داشته باشید که ایرواشرها در دوره‌های زمانی مشخص نیاز به رسیدگی و تعمیر و نگهداری دارند و پس از خرید و نصب ایرواشر باید به بازه تعمیر و نگهداری این دستگاه نیز دقت داشته باشد تا سال‌های زیادی از آن استفاده کنید.
  • این دستگاه بهتر است در اماکنی استفاده شود که فضای آن یک تکه است.
  • بعد از اینکه با نحوه عملکرد سرمایشی و گرمایشی ایرواشر آشنا شده اید جالب است بدانید که از هواشر ها برای تصفیه، تهویه و از بین بردن آلودگی نیز استفاده می شود.
  • در مکانیزم سرمایشی در زنت آب با ریزش از بالای سلولز، آن را خیس کرده و هوای عبوری خنک میشود ولی در ایرواشر آب به صورت پودر اسپری میشود و هوا به محض برخورد با پودر خنک میشود.

سیال داخل لوله ها چون اجازه حرکت در راستای عرضی را نخواهد داشت غیر مخلوط است. سیال بیرونی برای لوله های بی پره مخلوط است چون امکان جریان عرضی سیال و یا مخلوط شدن آن وجود دارد و برای لوله های پره دار غیر مخلوط است زیرا وجود پره ها مانع از جریان آن در جهتی عمود بر جهت اصلی جریان می شود. در این مبدل سیال سرد و گرم توسط یک سطح جامد ثابت از یکدیگر جدا شده اند و انتقال از طریق سطح مذکور صورت می گیرد.

این مدل شکل گیری ورقه‌های نازک فلزی، موجب ایجاد فضاهایی در درون لاملاها می‌شود. همچنین برجستگیهای ایجاد شده، یک نقش حیاتی دیگر را نیز بر عهده دارند. چرا که به عنوان فاصله دهنده برای بوجود آمدن مقاطع جریان سیال در سمت پوسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. مبدل حرارتی صفحه‌ای، 3 الی 5 برابر راندمان بیشتری نسبت به نوع لوله و پوسته دارد. این مدل دستگاه تبادل حرارت به منظور ایجاد سرما و یا گرمای ویژه در سیال‌هایی به کار می‌رود که دارای سطوح انتقال و تبادل حرارت کمی هستند (تا 50).

  • در این قسمت ۴ مدل متداول از مبدل‌های حرارتی براساس ساختار طراحی بررسی می‌شوند.
  • با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع برندها و مدل های مبدل حرارتی صفحه ای را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.
  • واشرگذاری این نوع دستگاه‌های تبادل حرارت بسیار حرفه‌ای می‌باشد.
  • به مبدل هایی که فرایند انتقال دما را به وسیله هوا انجام می دهند، مبدل های هواخنک گفته می شود.

ضمن اینکه قیمت مناسبی دارند و نصب و راه‌ اندازیشان نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه هوا کم تر است. در عملکرد گرمایشی دستگاه ایرواشر، توسط کویل گرمایشی آبی، آب گرم شده در موتورخانه یا پکیج وارد لوله‌های کویل آب گرم دستگاه شده و فن دستگاه هوا را از میان کویل به داخل کانال می‌دمد. ایرواشر اصلا برای آب و هوای مرطوب (شرجی) مناسب نیست و فقط باید در مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک استفاده شود.

از آنجایی که فلز بسته به دما منبسط و منقبض می‌شود، تکرار مکرر این چرخه باعث ایجاد تنش می‌شود که می‌تواند خوردگی، زنگ زدگی و نشت را نیز تسریع کند. حتی گزینه‌های پوشش ضد زنگ با درجه پایین و فولاد ضد زنگ سری 300، در برابر مواد شیمیایی تصفیه آب و عوامل محیطی مورد حمله قرار می‌گیرند و فرسوده می‌شوند. برای رسیدگی به این نگرانی و مسئولیت بهداشت عمومی، شرکت ها آب داخل کولینگ تاور صنعتی خود را با مواد ضد میکروبی تصفیه می کنند که باکتری ها را از بین می برد.

برج خنک کننده مدار باز جریان مخالف (Counter Flow Cooling Tower)

این دستگاه توانایی این را دارد که مقدار زیادی هوای تازه وارد ساختمان کند تا اکسیژن مورد نیاز همواره تامین شود. یک روش مناسب و پیشگیریانه برای حفاظت آنالیز کردن متناوب لرزش های فن ها و موتور ها است. این لرزش ها می توانند نشانگر تخریب اجزا مانند فرسودگی تکیه گاه ها ،تنظیم شفت و یا عدم تعادل پره ی فن باشد.

  • از این دمپر ها هنگام خاموش بودن فن های هواکش برای ایزوله کردن آن ها از فضای خارجی استفاده می شود.
  • مشابها یک سنسور تمیز و کالیبره شده اگر در محل نامناسب قرار گیرد می تواند استراتژی کنترل مناسب را برهم بزند.
  • دستگاه هواساز، به عنوان یکی از تجهیزات تهویه مطبوع دستگاهی است که معمولا برای تولید جریان هوا استفاده می گردد و توانایی فیلتراسیون، تغییر جهت، تغییر دما و کنترل هوای محیط را نیز دارد.
  • مهتاب گستر با تجربه طولانی و دانش زیاد در زمینه مهندسی و طراحی و تولید انواع برج خنک کننده بومی و با کیفیت بسیار بالا در ایران .
  • طرز کار هواساز سرد به این طریق است که آب سرد به درون دستگاه های تعبیه شده در هواساز به نام چیلر یا مینی چیلر عبور کرده و راه لوله کشی ساختمان به درون تهویه هواساز منتقل می شود.
  • بسته به نوع کاربرد و موقعیت جغرافیایی، ممکن است هواساز به منظور تغییر دما و رطوبت هوا نیاز به تأمین حرارت، سرما یا هر دو داشته باشد.

با استفاده از طیف وسیعی از صنایع ، مجموعه متنوعی از این وسایل تبادل گرما برای استفاده در هر دو روش گرمایش و سرمایش طراحی و ساخته می شوند. در این مطلب قصد داریم شما رو با یکی از محصولات پارس مخزن یعنی مبدل حرارتی (پوسته و لوله) آشنا کنیم. تاسیسات پیمان در زمینه تامین تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی در حوزه تصفیه آب، سیستم‌های حرارتی و برودتی و تجهیزات استخر و سونا فعال می‌باشد. همچنین اطمینان حاصل نمایید که مبدل حرارتی استخر شما همیشه پر از آب است. به دلیل کوچک‌تر بودن این مبدل از بسیاری انواع دیگر (مانند مبدل پوسته و لوله)، این نوع مبدل به‌شدت در مصرف جا صرفه‌جویی می‌کند. در این مبدل ، سطح جدا کننده سیال سرد و گرم ثابت نبوده و به طور متناوب قسمت هایی از سطح مذکور در معرض حرکت سیال سرد یا گرم قرار می گیرند.

نکات مهم در خرید دستگاه مبدل حرارتی

این دستگاه با توجه به مزایایی که بالاتر به آنها اشاره شده، با هوادهی یکنواخت دمای اتاقتان را به سرعت تغییر داده و بدین ترتیب آسایش و رفاه شما را تامین می کند. با توجه به مجهز بودن به فیلترهای تصفیه هوا، کاربرد آن به مراتب گسترده بوده و برای مکان هایی که بهداشت و پاکسازی هوا برای آنها حائز اهمیت است، بسیار کاربرد دارد. همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده 24 برند معتبر فن کویل، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های فن کویل به لینک زیر مراجعه نمایند. برای پاسخ به سوالتون پیشنهاد می کنم مقاله تفاوت فن کویل و کولر گازی مطالعه فرمایید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، استعلام قثیمت و یا مشاوره پیش از خرید با همکاران ما تماس بگیرید تا شما در این زمینه راهنمایی کنند.

فن کویل سقفی توکار کانالی هایسنس مدل HFP-204WA

به همین دلیل نسبت به سیستم‌های سنتی که بخش سرمایش و گرمایش هوا جدا بود دارای کارایی بیشتری هستند. شاید جالب باشد بدانید که در نوع چهار لوله‌ای آب گرم و سرد به صورت مداوم در لوله‌ها در جریان هستند و می‌توان به توجه به نیاز اقدام به تنظیم هوادهی خنک یا گرم کرد. از مجموعه‌های آپارتمانی تا هتل ها و ساختمان های شرکتی و اداری کاربرد دارند. به خصوص برای مواردی که نیاز است دمای هر فضا بطور جداگانه کنترل شود، این وسیله بسیار کاربردی است.

این دستگاه ها هم توانایی تهویه و درواقع شستشوی هوای محیط پیرامون خود را دارند و هم به عنوان گرم کننده یا خنک کننده محیط به کار گرفته می شود. برای خروجی آب نیز در پایین محفظه موردی فراهم شده تا بتوان آب را جمع‌آوری کرده و درجه حرارت آن را بتوان اندازه‌گیری نمود. یکی از الزامات مهم این محفظه فراهم آوردن قسمت‌های عبوری عاری از نشتی است تا نتایج مطلوبی را بتوان به دست آورد. در سیستم ایرواشر مانند کولر آبی برای سرمایش از تبخیر آب استفاده می شود؛ ولی برای حالت گرمایشی باید از پکیج ها و سایر دستگاه های گرمایشی استفاده شود. ایرواشرها دمای هوا را نسبت به سیستمهای مشابهی مانند چیلر و هواساز و روف تاپ پکیج کمتر کاهش میدهند و برخلاف هواسازها امکان کنترل دمای هوای خروجی وجود ندارد. مزایای ایرواشر به عنوان یک سیستم تهویه ای، شامل توانایی آنها برای تنظیم رطوبت هوا و تهویه بهتر آن است.

در حالی که در صورت بکارگیری کولر گازی یا داکت اسپلیت، استفاده از یک یونیت داخلی جوابگوی نیاز ساختمان نبوده و این در شرایطی است که با اضافه شدن یونیت های داخلی دیگر، ناگزیر بایستی یونیت های خارجی دیگری نیز پیش بینی شوند. ضمن آنکه ممکن است ظاهر ناخوشایندی را برای ساختمان نیز ایجاد نماید. در سیستم VRF نیز به مانند ترکیب فن کویل و چیلر مرکزی، تقریباً چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت. این فن کویل ها دارای فشار بالاتری نسبت به فن های سقفی توکار هستند و به همین علت میتوانند کانال کشی شوند و فضای بیشتری را پوشش دهند. از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها داشتن فیلترهایی از جنس آلومینیوم و قابل شستشو و تعویض است. دسترسی به پنل این محصول نیز بسیار ساده بوده و می‌توانید به راحتی اجزای آن را تمیز کنید.

فن کویل کاستی چهار طرفه کامپکت میدیا مدل MKD-400

در ساختمان های کوچک به جای استفاده از هواسازها و داشتن موتورخانه و سیستم مرکزی، از پکیج ها برای تامین گرمایش و سرمایش استفاده می شود. هواساز آپارتمانی آکنوپک از یک واحد سلولوزی جهت پاشش آب و خنک کاری هوا و یک واحد بویلر جهت تامین سیستم گرمایشی تشکیل شده است. این سیستم‌ها در مقایسه با هواسازهای مرکزی آپارتمانها نیازی به موتورخانه و چیلر جهت تامین آب سرد و گرم ندارد. چه از لحاظ ابعادی و ظرفیتی، چه از نظر اجزای سازنده و نوع و کیفیت آن ها و چه حتی از نظر کارایی و نحوه عملکرد می توان رنج وسیعی از هواسازها را برشمرد. علاوه بر آن، برخی از تولید کنندگان امکان طراحی و تولید سیستم های سفارشی مطابق نیاز و میل کاربران را نیز ارائه می دهند که می تواند موید پیشرفت و کارآمدی این سیستم ها باشد.

لوله های بکار رفته در کویل توسط اکسپندر به فین اکسپند شده تا علاوه بر جلوگیری از بروز صدا ، انتقال حرارت بالاتری داشته باشند. این دستگاهها در راهروهای تجاری، لابی های هتل ، استخر و … بسیار موارد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل جاگیر بودن و نداشتن مزیت خاصی نسبت به انواع دیگر، کمتر از این دستگاهها استفاده می‌شود.

در واقع سازه اصلی دستگاه است و تجهیزات یا قطعات داخل آن قرار میگیرند و باعث افزایش استحکام بیشتر و عمر مفید دستگاه میشود. ایرواشر ها از سه قسمت یعنی فن دمنده، پمپ سیرکولاسیون و نازل های آب پاش تشکیل شده است. قطعات و دستگاه هایی که در داخل ایرواشر نصب شده اند، ارزان تر هستند. به عبارتی دیگر می توان گفت که در حقیقت اغلب مکان ها به سیستم ایرواشر نیازمندند.

در مناطقی مانند شمال کشور که که رطوبت بالاست استفاده از ایرواشر توصیه نمی شود. در مناطق گرم و خشک نیز به جهت متعادل کردن رطوبت هوا و ایجاد سرمایش از این سیستم استفاده می شود. برای اطلاع بیشتر از هواساز و انواع آن مقاله هواساز چیست؟ را مطالعه نمایید. در واقع با استفاده از دستگاه ایرواشر میتوان در تمام فصول سال، رطوبت هوا را در حد استاندارد تنظیم نمود.

مبدل حرارتی استخر با کیفیت بالا و قیمت مناسب تاسیسات پیمان-بتا تهویه

بیماری لژیونلا یکی از خطرناکترین بیماری‌ها است که در افراد مبتلا، باعث مرگ می‌شود. برج خنک کننده هذلولی از نوع جریان طبیعی می باشد که از جنس بتن ساخته می شود و دارای ابعاد و ارتفاع بسیار بلندی است. معمولا در نیروگاه ها و یا کارخانجاتی که به آب خنک فراوان احتیاج دارند استفاده می شود. جریان هوا در این برج ها به دلیل اختلاف فشار در ارتفاع بوجود می آید. ساخت این نوع برج خنک کننده بسیار پرهزینه می باشد ولی عملکرد بسیار مطمئن دارد و برای صنایع حساس به کار می رود.

یکی از انواع مدل های این دستگاه، ایرواشر سقفی است که از این مدل برای راه اندازی سیستم سرمایشی و گرمایشی در ساختمان استفاده می شود. علاوه بر آن از این سیستم برای تبادل حرارت میان آب و هوا استفاده می گردد. این دستگاه به علت کیفیت خوبی که دارد، توانسته مورد توجه مشتریان بسیار زیادی از تمام نقاط کشور قرار بگیرد و همچنین ارز آوری بسیار خوبی برای کشور داشته است. ایرواشر نوعی دستگاه تهویه مطبوع است که به دو حالت سرمایشی و گرمایشی از آن استفاده می شود که هم در فصل زمستان و هم در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا به این موضوع می پردازیم که ایرواشر چیست؟ سیستمی است که توانایی فیلتر نمودن و پاکسازی هوا از آلودگی، بوی بد و گرد و خاک را دارد. به طور کلی دستگاههایی که به صورت تبخیری، عمل سرمایش هوا را انجام میدهند حداکثر میتوانند تا ۳ درجه بالاتر از دمای مرطوب آن شهر، دمای هوا را کاهش دهند.

درهواساز ها هم برای سرمایش و هم برای گرمایش از دستگاه های بیرونی مانند چیلر و بویلر استفاده می کنیم. همان گونه که در بالا اشاه کردیم در زنت هوا با عبور از فیلتر سلولزی ضد باکتریال خنک شده و بعد خارج می شود، در این دستگاه آب به صورت ریزشی از بالای سلولز ریزش می کند و سلولز کاملا خیس می شود. اما در ایرواشر آب به صورت اسپری در هوا پودر می شود و هوا با برخورد با آب اسپری شده خنک می شود و خارج می شود. یکی از دلایل استفاده از دستگاه زنت در اماکن مسکونی به خصوص در بالکن و داخل خانه بی صدا بودن این دستگاه می باشد چون آب به صورت ریزشی جریان دارد صدایی ندارد ولی ایراوشر به دلیل صدای اسپری شدن آب بیشتر در پشت بام اماکن مسکونی کاربرد دارند.

انواع شکل دستگاه ایرواشر:

به طوریکه از مبدل های کلاس R بیشتر در پالایشگاه های نفت و گاز استفاده شده و برای انجام پروژه ها و فرآیندهای شیمیایی کلاس B تولید می گردد. البته لازم به ذکر است که بر اساس این استاندارد مبدل های حرارتی در کلاس های مختلفی تولید می گردد که هر یک دارای ویژگی های متفاوتی هستند. مبدل حرارتی کلاس A, شرکت مهندسی بتا تهویه B,C,D,E,F,G,H و غیره از جمله این موارد می باشند.

طرز کار مبدل حرارتی هوا خنک

یکی دیگر از انواع ایرواشر که عملکرد بسیار خوبی دارد، ایرواشر ایستاده است. این نوع از ایرواشرها در اکثر مکان‌ها قابل استفاده هستند و به سادگی نصب و راه‌اندازی می‌شوند. این دستگاه معمولا در آموزشگاه‌ها و مدارس استفاده می‌شود و می‌توان دمای آن را مطابق با نیاز تنظیم کرد. ایرواشرهای ایستاده در سه کلاس موجود هستند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود قدرت هر کدام از آن‌ها را خریداری کنید.

مقایسه چیلر، ایرواشر، زنت، هواساز

پکینگ که در شکل زیر نشان داده شده است از جمله مهمترین قطعات برج خنک کننده بوده که آبگرم از بالا بر روی آن ریخته می شود. پکینگ باعث به حداکثر رسیدن سطح تماس مستقیم آبگرم و هوا شده و باید متناسب با آلاینده های آب و محیط، انتخاب گردد که معمولا از فیلم هایی از جنس PVC ساخته می شود. بنابرین هدف از کاربرد پکینگ در برج این است که سطح تماس آبگرم و هوا به حداکثر خود برسد. در واقعیت برج خنک کننده یک منبع فراهم کننده آب سرد برای حذف گرمای اضافی تولید شده توسط تجهیزات فوق به شمار می آید. امروزه برجهای خنک کننده کاربرد وسیعی در صنایع فولاد، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، نیروگاه های توزیع برق و سایر صنایع کوچک پیدا نموده اند.

در حالت کلی سیستم فن کویل به صورت برودتی وحرارتی عمل می کند و وظیفه گرمایش و سرمایش محیط را بر عهده دارد، دمای هوای محیط را می توانیم با کلید سلکتوری یا ترموستات تنظیم کنیم. در چنین دیتا شیت هایی با توجه به اینکه فن کویل می تواند در سه دور مختلف کار کند، سه عدد متفاوت برای ظرفیت سرمایشی و گرمایشیِ هریک از مدل ها اعلام می شود. ضمن آنکه به این ترتیب در گذر زمان و با وجود مستهلک شدن، همچنان حاشیۀ اطمینانی برای دستیابی به ظرفیت مورد نظر وجود دارد.

پکینگ برج خنک کننده به گونه‌ای طراحی شده است که آب وارد شده را تا حد امکان در سطوح گسترده پخش میکند و معمولا از جنس PVC، سرامیک، پلی اتیلن و یا پلی پروپیلن میباشد. پکینگ فیلم دارای عملکرد آبشاری میباشد و پکینگ اسپلش به شکل پاششی عمل می‌کند. متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع پکینگ، لانه زنبوری و از جنس PVC میباشد. کیفیت آبی که در کولینگ تاور به گردش در می‌آید بسیار مهم می‌باشد؛ چرا که اگر کیفیت آب پایین باشد به تجهیزات دستگاه آسیب رسانده و موجب تشکیل رسوبات خواهد شد. عملیات آبی در برج خنک کننده به معنی مجموعه اقدامات و تمهیداتی است که به منظور جلوگیری از آسیب به برج خنک کن به وسیله رسوب می‌باشد. محاسبه هد پمپ برج خنک کننده برابر مجموع هد مورد نیاز برای غلبه بر اصطکاک جریان آب در طول لوله کشی، هد استاتیک (فقط برج خنک کننده مدار باز)، افت فشار آب در کندانسور، افت فشار آب در برج خنک کننده و شیرها می‌باشد.

معمولا مبدلهای حرارتی به منظور خنک کردن سیال گرم و یا گرم کردن سیال با دمای پایین تر و یا هر دو، مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیالات درون مبدل های حرارتی معمولا به سرعت جریان می یابند تا انتقال گرما را تسهیل کنند. راندمان مبدل های حرارتی نشان می دهد که این تجهیز، چگونه گرما را نسبت به افت فشاری که متحمل می شود، انتقال می دهد. فناوری های جدید مبدل حرارتی، افت فشار را به حداقل و در عین حال انتقال حرارت را به حداکثر می‌رساند. تحمل فشار بالای سیال، مقاومت در برابر رسوب و خوردگی و امکان تمیز کردن و تعمیرات از دیگر نکات مهم در طراحی مبدل حرارتی است که همه این موارد درمبدل های شرکت مخزن فولاد رافع مورد توجه قرار گرفته است.

انواع فن کویل سقفی زمینی دیواری ، مزایا ، معایب و قیمت آنها-بتا تهویه

روش دوم به این شکل است که از طریق سیرکوله کردن و گردش هوای داخل دستگاه و بدون نیاز به هوای بیرونی، هوای مورد نیاز تامین می شود. و آخرین روش به این شکل است که قسمتی از هوای مورد نیاز را از بیرون، و بخش دیگر را از هوای برگشتی ساختمان و اختلاط هوا درون محفظه انجام می پذیرد. یکی از روش­های رایج در کنترل سرمایش و یا گرمایش خروجی از هر هواساز، نصب شیر موتوری کنترلی سه­راهه در ورودی جریان آب سرد چیلر به کویل سرمایشی یا آب گرم بویلر به کویل گرمایشی هواساز همراه با مسیر bypass است. ترموستات فرمان این شیرهای موتوری، در داخل فضاهای مورد نظر ساختمان یا حتی کانال­های توزیع هوایی هواساز نصب می­گردد. برای تنظیم دما در فصول مختلف، ساعات مختلف و … سیستم های کنترلی برای دستگاه های هواساز تعبیه می شود.

آموزش نصب هواساز:

در بیشتر انواع برجهای خنک کننده اعم از مدارباز چه کانترفلو و چه کراس فلو بیشتر رسوب گرفتگی به دلیل تبخیر آب تشکیل میشود. دلیل اصلی این موضوع هم افزایش تغلیظ مواد محلول در آب گردشی به شمار می‌آید. رسوبات تشکیل شده عموماً از جنس آهک بوده و به رنگ سفید و قهوه ای روشن در میان شیارهای پکینگ و قطعات جانبی دیگر تشکیل می‌شوند. رسوبات آهکی تشکیل شده در بخش های داخلی بیشتر به دلیل املاح سنگین آب همچون کلسیم، منیزیم و کاتیون های فلزی و نمکی تشکیل می‌شود. در علوم انتقال حرارت مبدلهای تبخیری حرارتی نوعی منتقل کننده های انرژی حرارتی به شمار می‌آیند. این تجهیز سرمایشی عمل انتقال گرمای اضافی یک چرخه ترمودینامیکی به محیط اطراف را انجام می‌دهد.

  • جریان هوا در این برج ها به دلیل اختلاف فشار در ارتفاع بوجود می آید.
  • سیال خنک‌کاری باید درگردش خود در یک سیکل گرمازا و در عبور از برج‌خنک‌کننده توانایی دریافت میزان قابل توجهی از انرژی را دارا باشد.
  • پلی اتیلن با چگالی بالا ، بهترین پلاستیک مهندسی شده در تولید برج خنک کننده است، برخلاف برج های خنک کننده فلزی، بدون درز و مقاوم در برابر خوردگی ناشی از محیط است.
  • منظور از دمای برج خنک کننده همان دمایی است که توسط یک دماسنج نصب شده بر روی خروجی تشتک برج خنک کن بدون هیچ مداخله دیگری به ثبت می‌رسد.
  • نصب برج خنک کننده، کارآمدترین، مؤثرترین و کم هزینه‌ترین راه حل برای از بین بردن این گرما، است.

مبدل های حرارتی مورد استفاده در موتورخانه ها، سیستم های برودتی، تهویه مطبوع، گرمایشی، صنایع غذایی، استخر های سونا و جکوزی و غیره عمدتا در مدل های پوسته و لوله، صفحه ای و دو لوله ای و هوا خنک طراحی و ساخته می شوند. این مبدل ها معمولا دارای دو ورودی و دو خروجی می باشند که می توانند با توجه به دبی ورودی و خروجی هم سایز و یا متناسب با دبی ورودی و خروجی هر سیال، دارای سایزهای متفاوتی باشند. مجموعه این دسته از صفحات با وسائل مکانیکی یا هیدرولیکی بهم فشرده می‌شوند. این صفحات می‌توانند تا صد عدد در یک مبدل در کنار هم قرار گیرند و خدمات حرارتی خود را به صنعت ارائه دهند.

این مبدل حرارتی از دو لوله هم مرکز ساخته شده که یکی کوچکتر از دیگری است. یکی از جریان‌ها از داخل لوله کوچکتر و دیگری از فضای بین دو لوله عبور می‌کند. گاهی اوقات برای ازدیاد سطح تماس و تبادل حرارتی بهتر، سطح خارجی لوله داخلی با پره‌های طولی پوشیده می‌شود. حساسیت و دقت در طراحی و تولید مبدل های حرارتی بسیار بالا می باشد و عدم رعایت استانداردهای مبدل حرارتی در آن منجر به خسارتهای زیادی می گردد. به همین منظور لازم است برای خرید مبدل حرارتی بهترین گزینه ها را انتخاب کنید. گروه صنعتی هفت با استفاده از تجربه و تخصص مهندسین و تکنسین های این حوزه محصولات مختلفی را در گروه مبدل های حرارتی تولید و عرضه نموده است.

در این قسمت فیلمی کوتاه از عملکرد برج خنک کننده 2500 تن تبرید فایبرگلاس نصب شده در شرکت فولاد گیلان جهت خنک کاری ماشین آلات صنعتی توسط شرکت ناب زیست پخش خواهد شد. علت کیفیت پایین تصاویر کمک به شما عزیزان برای دانلود سریع آن بوده است. برج خنک کننده خانگی نامی دیگر برای سیستمهای تهویه مطبوع غیرصنعتی است. اغلب برج‌های مسکونی، اداری و تجازی که با سیستم چیلر و فن کویل اعم از سقفی و یا دیواری و شامل مدل‌های توکار و روکار خنک کاری و هوای آنها تهویه میشود از برج خنک کننده خانگی استفاده می‌نمایند. گرمای جذب شده از یک منطقه ساختمان توسط چیلر سبب افزایش دمای این ماشین برودتی می‌شود. برج خنک کننده با تولید آب سرد و هدایت آن به کندانسور، موجب تعادل دمایی چیلر می‌شود.